Geoblog.pl    vlak    Podróże    Ucieczka do Sarajewa    Only Yugoslavija forever!
Zwiń mapę
2015
09
lut

Only Yugoslavija forever!

 
Macedonia
Macedonia, Skopje
POPRZEDNIPOWRÓT DO LISTYNASTĘPNY
Przejechano 3129 km
 
Pierwszy pociąg wyjechał ze Skopje do Salonik 9 kwietnia 1873 roku i wtedy też otwarto pierwszy dworzec kolejowy w mieście. W okresie międzywojennym był on już za mały i w 1937 roku został zastąpiony przez nowy, większy obiekt, który został częściowo zniszczony w czasie trzęsienia ziemi 26 lipca 1963 roku. W Skopje zginęło wtedy ponad tysiąc osób, a 80% zabudowy miasta obróciło się w ruinę.

Dworca nie odbudowano, widoczne zniszczenia do dziś przypominają o tragedii. W ocalałym skrzydle ulokowano Muzeum Miejskie Skopje, a pociągi przeniosły się nieco dalej od centrum. Według projektu japońskiego architekta Kenzo Tange, który odbudowywał Skopje w duchu modernizmu, powstało zintegrowane Centrum Transportowe, przypominające położone obok siebie pionowe rury. Kompleks mieści dworzec kolejowy z peronami powyżej hali kasowej oraz autobusowy poniżej. O ile wnętrze tego drugiego unowocześniono, tak część kolejowa sprawiała w czasie mojej wizyty upiorne wrażenie.

Widać już jednak było początek prac rekonstrukcyjnych, które ruszyły pełną parą w marcu tego roku. Niezależnie jednak od stanu technicznego po dworcu będzie hulał wiatr, bo obiekt jest zbyt duże jak na tutejszą liczbę pociągów. Projekt Kenzo Tange już w latach sześćdziesiątych był krytykowany jako przewymiarowany, a kolej pełniła wtedy znacznie ważniejszą rolę niż dziś.

Sieć kolejowa Macedonii liczy zaledwie 925 kilometrów, z czego 315 kilometrów tras jest zelektryfikowanych. Cały rozkład jazdy Kolei Macedońskich (MŽ) mieści się na jednej kartce, w przypadku rozdzielenia przyjazdów i odjazdów na dwóch. Wszystkie pociągi pasażerskie zaczynają lub kończą bieg w stolicy, wyjątkiem jest przelotowy pociąg z Belgradu do Salonik. W ciągu doby z ogromnego dworca w stolicy Macedonii odjeżdża 21 pociągów i tyle samo przyjeżdża.

Tabor MŽ nie różni się znacząco od innych kolei byłej Jugosławii. Są więc lokomotywy elektryczne serii 441 oraz 461, kilka typów lokomotyw spalinowych, elektryczne zespoły trakcyjne serii 412 (identyczne jak w Serbii) oraz jednostki spalinowe serii 712.

Mój pociąg do Bitoli odjeżdżający o 6.42 to trzy wyjątkowo brudne wagony (za to z sześciomiejscowymi przedziałami) ciągnięte przez spalinową lokomotywę serii 661. W wagonie nie działa ogrzewanie, a zdemolowaną toaletę zdobi ogromny wymalowany sprayem napis „Only Yugoslavija forever!”.

Nie dojeżdżam daleko – w Draczewie stoi jednostka elektryczna, która wcześniej wyjechała w tą samą stronę i również mój pociąg zostaje zatrzymany na stacji. Po pewnym czasie na szlak wjeżdża lokomotywa. W dalszą drogą ruszam z godzinnym opóźnieniem, a na kolejnej stacji stoi wspomniana lokomotywa podczepiona do spalinowego zespołu trakcyjnego. Jego awaria na jednotorowym szlaku musiała być przyczyną opóźnień.

Początkowy odcinek trasy jest bardzo malowniczy, linia prowadzi krętą doliną Wardaru. Na stacji Wełes, gdzie rozdzielają się trasy do Bitoli, Gevgeliji i Koczani pociąg się zapełnia, a w moim przedziale lokuje się wracający z pracy kolejarz. Z zaciekawieniem dopytuje, dokąd jadę, na dalszą konwersację nie ma jednak ochoty, rozkłada się wygodnie i zasypia, w czym nie przeszkadza mu sypiący coraz mocniej przez nieszczelne okno śnieg. Kolejne przystanki położone są w wyglądających na wyludnione wioskach, wszędzie jednak ktoś wsiada lub wysiada.

Zmarznięty docieram w końcu ponad godzinę po czasie do zasypanej śniegiem Bitoli, bezskutecznie próbując odegnać myśl, że na doprowadzenie kolei do względnej przyzwoitości wystarczyłaby zapewne niewielka część środków, które pochłonęła realizacja projektu „Skopje 2014”.
 
POPRZEDNI
POWRÓT DO LISTY
NASTĘPNY
 
Zdjęcia (22)
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
Komentarze (6)
DODAJ KOMENTARZ
mamaMa
mamaMa - 2015-05-31 11:44
Ojej.... zniszczony, szarobury świat, pokiereszowane pociągi, awaria, śnieg z przejmującym zimnem...bohaterem się stajesz tak brnąc w ten postsocjalistyczny krajobraz.

Serce się kraje na widok tej smutnej dworcowej kici...

Teraz może być już tylko lepiej...więc czekam;-)
 
vlak
vlak - 2015-05-31 12:01
Chyba rzeczywiście trochę zbyt depresyjnie ten opis wyszedł, niesłusznie o tyle, że obserwowany świat był w pierwszej kolejności interesujący, a zimny i szary dopiero w drugiej :)
 
mamaMa
mamaMa - 2015-05-31 12:04
Słuszne, jeśli nie jedynie słuszne, nastawienie do życia;-)
 
marianka
marianka - 2015-05-31 22:19
Od tego lata, które u nas, zapomniałam już o śniegu!;)
 
Eugene
Eugene - 2015-06-05 11:44
Dworzec kolejowy w Skopie rzeczywiście trochę na wyrost.
 
pamar
pamar - 2015-06-06 00:04
A my narzekamy na naszą kolej.... Chyba zmienię nastawienie do pociągów w Polsce :)
 
 
zwiedził 8% świata (16 państw)
Zasoby: 177 wpisów177 587 komentarzy587 4475 zdjęć4475 0 plików multimedialnych0
 
Moje podróżewięcej
24.03.2015 - 08.03.2016
 
 
03.10.2015 - 03.10.2015